Kanske slår in öppna dörrar nu men vad dåliga kvinnor är, i allmänhet sådär. De är dåliga på att träna, dåliga på att plugga, dåliga på att jobba, dåliga på att äta, dåliga på att städa, laga mat och så vidare i all oändlighet. All over facebook hör man hur dåliga tjejer är från tjejerna själva. Och det gör ont i mig, för den där bekräftelsen, duger jag, är jag tillräckligt fin och duktig? lyser igenom hela tiden. Bland vuxna. Som har barn. Inte bara tonåringar.

Jag menar såklart inte att det inte är tillåtet att känna sig dålig, börjar göra vardagssysslor igen eller att uttrycka sin påstådda kasshet på facebook eller var som helst, det tror jag egentligen inte att jag behöver säga, men jag har inte läst en enda man (fo real) som berättar att nu får man sätta igång efter [insert valfri helg eller occasion här] för nu har den ätit dåligt och tränat dåligt och slappat för mycket, eller något jag inte tror existerar; en kille som klagar på att han varit dålig på att städa. (Sorry men i det här må jag vara mycket fördomsfull.) Det existerar säkerligen och kanske kommer ni säga att alla era killkompisar gör det. Tror inte.

Jag gör det säkert själv men försöker dra ner på det och jag tycker inte att jag är bättre för att försöker göra det heller, jag tror däremot att det är väldigt mycket bättre för mig själv.

Och jag tänker på en vän. Hon är så himla fin och bra, arbetar (om det är ett tecken på ansvar och intelligens), har största ansvaret för barnen och definitivt för hemmet men hon helt sönderstressad av alla krav hon har på sig själv och som släkt valt att lägga på henne. Jag tycker inte att det ska vara så, att hon gör allt det här och jag tycker inte att hennes självförtroende ska ligga i hur duktig hon är på saker men hon ser inte allt det hon gör och som skulle kunna ge henne självförtroende, hon ser bara det hon inte gör.

Jag tror och tycker även att det är bra när människor uttrycker sina känslor och inte bara allt är perfekt och hej och hå men när man ständigt gör det utan någon sorts reflektion över varför man gör det vill jag bara göra det där Phoebe-ljudet hon gör när hon gjort slut med Mike.

