Så säger ordföranden i Jokkmokks sameförening. Två män blev dömda för grova våldtäkter på en marknad. Våldtäktsmännen är ”utom rimligt tvivel skyldiga” och är dömda till fyra års fängelse. Då startar människor en jävla facebookgrupp där de stöttar dessa män. Manstödjer dem för att de känner närstående. Jag trodde inte att det här var sant. Man vill inte tro det. Att ”ansedda” människor i samhället väljer att stödja våldsdömda män istället för en person som blivit utsatt för ett brott. De menar att brottsoffren ljuger. Och jag kokar.

Och vafaan, jag känner en närstående till en av männen, vad är det för jävla ursäkt? Jag vet att det inte är så det skall bemötas och jag vet att det inte är produktivt men sånt här får mig att önska att någon skjuter knäna av alla inblandade i den här vidriga gruppen. Det är skitsvårt att reparera knän. Varje dag skulle de påminnas. Och gud vet vad ofta jag funderat på att göra så mot mina våldtäktsmän.

