Jag läser det här och är jäkligt kluven. Jag är helt för att människor skall få en andra chans, att fängelse fungerar som en väg in i annan, grövre brottslighet men min erfarenhet (det vill säga de i min närhet som blivit utsatta för kvinnofridskränkning, det jag och många andra som kommenterat artikeln valt att fokusera på) är att männen i dessa förhållanden inte kunnat bry sig mindre om besöksförbud eller andra inskränkningar i deras frihet så länge de inte suttit i fängelse. Jag tror också på att vård är det bästa sättet att bekämpa brottslighet men man måste ju förstå att villkorlig dom per automatik inte är det bästa för alla individer.

Utredaren Fredrik Wersäll tror att många kommer tycka att det är bra förslag som kommer göra att fler begriper straffsystemet:

”– Oavsett brott, om det gäller sexualbrott eller rattfylleri, tror jag att de flesta tycker att det är mer värdefullt att de får behandling än att man låser in dem och att de sedan släpps ut igen.”

Ja, verkligen! Men som jag ser det funkar inte villkorlig dom så bra heller och de får definitivt inte så himla mycket mer hjälp där, again, enligt min erfarenhet. Jag tror verkligen att det finns stora brister i kriminalvården idag och att en månads fängelsestraff inte leder till en insikt om det allvariga i brottets karaktär för den dömde, men man kastas väl inte ut i samhället? Det är väl kriminalvård?

Jag är inte ute efter nån form av extrema fängelsestraff, absolut inte och inte heller ser jag fördelar med ”hårdare tag” men i vissa fall finns det väl en mening med att hålla någon från gatorna. Jag vill i alla fall se en tydligare bild och veta om till exempel övervakning kommer att se annorlunda ut än idag.

Oisín Cantwell menar att samhället kommer kunna koncentrera sina resurser till de riktigt farliga brottslingarna som vi måste skydda oss emot. Jag anser ju att övergrepp mot barn  är ett riktigt allvarligt brott och att de förbrytarna är mycket farliga, och att bli utsatt för övergrepp i barndomen ger oftast otroligt svåra och långtgående konsekvenser.

Det har även hörts att fängelse kan leda in en i allvarligare brottslighet men det gäller ju precis alla andra interner också. Jag FÖRSTÅR att dessa människor inte kommer släppas ut vind för våg men jag ser inte att man kan fortsätta med den typen av villkorlig dom som finns idag fungerar tillfredsställande. Men som sagt, jag måste fördjupa mig i det här.

JA JA, nu ska jag äta broccoli med vitlökssalt. Just det! Jag äter frukt och grönsaker igen och har inte reagerat med varken kliande öron eller svullna fingrar. Vet ni hur tråkigt det är att typ bara äta ris och havregrynsgröt?

Kanske går jag ut idag. Vädret lockar föga men jag kan tänka mig lite vin och youtube med Åkepåke. Sen ska jag vara wingwoman och han får vara min wingman. Det blir fint det. Jag tänker mig att min look kommer vara fallen kvinna.

