Herman Lindqvist tycker att vi ska sluta kräkas på sveriges nationaldag. Jag vet inte exakt vilka han pratar om när han menar att upprörda ”liberaler och vänstervridna” inte vill fira sveriges nationaldag för att det skulle göra det svårare för invandrare. Ha ha ha. Det tror jag är skitsnack, jag har inte läst en enda liberal eller ”vänstervriden” som hävdar att DET är anledningen till att de inte ser någon anledning att fira. Källhänvisning tack.

För mig handlar det om att jag inte anser att det finns något koppling till sveriges histora, jag vill inte fira en dag som är så genomsyrad av unken nationalism, en dag som började firas i liten utsträckning i slutet av 1800-talet. Dessutom firar jag redan den bästa ”svenska” högtiden; Midsommar! Midsommar är en helg som de allra flesta svenskar jag känner firar, infödda som invandrade. Det är mer värt för de flesta än en dag som precis fått fäste hos människor som en helgdag.

Jag är för övrigt inte stolt över att jag bor i sverige och jag skulle inte vara stolt var jag än bodde i för land. Jag är däremot glad att jag ändå lever i ett land som har en viss form av frihet och demokrati.

Och Herman om någon borde ju veta ungefär hur lång tid det tar att införliva något i samhället med tanke på hans yrke.

