Vecka 6 har temat sjukdomar denna vecka:

Kliigt efter sommarsexet? Fick du ett brev om att inställa dig på närmaste vårdcentral/ungdomsmottagning? Vårtor i snippan eller på snoppen. Vestibulit och smärta vid samlag, fick du hjälp eller viftades du bort? Klamydia, herpes och kondylom. Var du sexuellt aktiv när HIV kallades “bögcancer” och vad gjorde det i så fall med din syn på sex?

Jag valde temat efter att ha läst en intervju med Jonas Gardell i svd. Han har nämligen släppt boken ”Torka aldrig tårar utan handskar” som handlar om tiden då aids kom till sverige. Jag var aldrig en del av den världen, jag tillhör fel generation och ingen mina föräldrar umgicks med var drabbad. Jag vill se, jag vill förstå, om än väldigt lite om hur det var. Även om jag kommer brista i små atomer (med tanke på mängden tårar som rann ur mig enbart under artikeln) när jag läser boken. Jag vill veta för att det är inte en sjukdom som drabbar enbart homosexuella, då. Även om de förstås fick ta all skuld och allt ansvar. De fick dö i tysthet med skamsa miner. Jag vill inte att det ska vara så. Det får aldrig mer bli så. När min kompis ville hivtesta sig frågade barnmorskan indignerat; ”men varför det, har du legat med en afrikan?!” Detta var 2005. För 7 år sen visste man.

Och jag ger samma råd till mina läsare som en tidigare bloggare gjort; t e s t a  e r! För allt. Med versaler.

 

 

