Har hittat en bok som jag vill ha. Mamma ska köpa den till mig som betalning för att hon får min gamla telefon. Utdrag;

”De erfarna psykoterapeuterna Anna Gerge och Kristina Lander beskriver i denna viktiga bok vad psykisk traumatisering är. Även behandlingsmetoder för den dolda folksjukdomen PTSD – posttraumatisk stresstörning presenteras. PTSD drabbar någon gång under livet en av tjugo svenskar.

Boken kan läsas av yrkesverksamma behandlare men vänder sig i första hand till vanliga människor som varit med om något svårt. Det gäller oberoende av om det handlar om en otäck upplevelse i vuxenlivet eller om traumatisering i barndomen. Självhjälpsmetoder för att bli bättre på att lugna och reglera den förhöjda anspänning som traumatiserade människor lider av och en översikt över var man kan få hjälp avslutar boken.”

Jag har funderat länge på det där. Så. många. drabbas. men jag har nästan aldrig hört någon tala om det i andra sammanhang än att det är något krigsoffer får. Ändå är våldtäkt den vanligaste orsaken till ptsd i fredstid. Tänk om jag vetat i början att så många får det, att det fanns diskussionsforum där alla möjliga sorters människor med lika många olika erfarenheter kunde prata, utbyta erfarenheter och stödja. Tänk om jag vetat att jag inte är dum i huvudet för att jag inte klarar av samma saker som alla andra. Det gör lite ont i mig när jag tänker på det.

Väldigt mycket av den information man hittar om ptsd handlar om veteraner. Män, män, män alltså. Det är alltså inget fel på information för veteraner, det fattar ni ju att jag tycker men det saknas något. Hade jag haft ork hade jag fixat det. Balanserat lite.

Har haft mycket mardrömmar i natt. Inget känns bra och allt går fel. Det är inte alls så men de minsta motgångar (jag gick inte tillräckligt effektivt till bussen så jag missade den) gör mig nedslagen idag. Det största problem jag har med psykologen är att jag inte går dit såna här dagar. Då jag behöver det som mest. Det betyder inte att jag inte mår bra av min psykolog, jag går oftast dit. Det gör skillnad. Jag har berättat saker jag inte kunnat berätta för någon tidigare men jag lägger en skyddsfilm över huden såna dagar. På onsdag gäller det.

Ja, jag ville bara säga det. Och den här låten hjälper:

