Jag kommenterade på kvinnopartaj men min kommentar syns inte och wordpress har kukat ur och säger ”oj, det verkar som att du redan sagt det här!” JAMEN PUBLICERA DET DÅ. Men, jag svarar väl här då:

”Åh, jag förstår precis. <3 Det jag blev mest ledsen över när jag gick ner i vikt sist (efter en dubbelsidig lunginflammation, självsvält och bara tugga maten för att sen spotta ut) var alla kommentarer om hur fiiiiiin jag blivit (sic!), vad duktig jag var osv, jag vill inte vara med om det igen nu när jag kommer gå ner. Jag ville bara skrika rakt ut att ni vet ju att jag varit sjuuuuuk (lunginflammationen syntes ju liksom, de visste ju om det) det är DÄRFÖR er jävla kukhuvuden. Tänker aldrig godkänna ett sånt beteende hos människor igen. När jag för några månader sen fått reda på att jag har hypotyreos (som ju bland annat orsakar låg ämnesomsättning) så var bland det första folk sa ”ja om man får medicin går man ju ner i vikt också…” som att det är det som räknas när man har en jävligt allvarlig sjukdom. Att vara kvinna alltså, faan.”

Dessutom vill jag säga; Folk har ingen som helst aning om varför en människa är tjock. Att kommentera människors kroppar, som faktiskt inte alls är beviset på hälsa är dåligt, det är oartigt, fråga Ribbing! Jag antar att jag måste skriva det här; Självklart finns det sjukdomar som påverkas av övervikt, att vara tung är inte bra för knän, ansträngningsastma eller vissa sjukdomar. Problemet blir när även läkare ser det som lösning på alla sorters kroppsliga besvär. Jag vet folk som fått höra hos gynekologen att det inte gjort så ont om hon inte varit så knubbig, att man tål virus bättre som smal, att blodtrycket tas flera gånger för att en tjock person inte kan ha så bra blodtryck och en massa andra märkliga saker. Det enda vissa får höra är gå ner i vikt! Jag vet människor som är smala och som därför inte blivit utredda i tid för till exempel diabetes, trots att de har alla symptom på det. Överviktiga människor som inte blir trodda på hos läkaren att de håller sig till sin diet och så visar det sig senare att de har hypotyreos (underfunktion hos sköldkörteln som ger låg ämnesomsättning). Då är alltså kroppstypen ett hinder för att bli ordentligt utredd.

Istället för att ta ett fucking blodprov eller blodsockervärde lider människor i onödan på grund av att vissa läkare inte ser bortom vikt. DÅ är det väldigt fel. Att komma med hälsoråd är väldigt bra och tacksamt om man är hos läkaren men varför standardiserar man inte råden lite? Tips om hälsosamt leverne ska väl ges till alla? För jag tror verkligen inte att läkare tror att precis alla smala äter hälsosamt, det är bara lättare att säga det till en tjockis.
Här skriver förresten en blivande läkare ett jättebra inlägg om den inte alls särskilt bevisade kopplingen mellan övervikt och hälsa.

