Jag tycker att människor har rätt att uttala sig om det mesta, att bilda sin egen uppfattning om saker och ting, även de områden man inte vet så mycket om men jag blir så irriterad på människor som Wollin. På riktigt sur. I vissa frågor anser jag att de människor whom it concerns faktiskt har tolkningsföreträde. Här handlar det om tjocka. Tjocka kvinnor såklart, mäns kroppar är inte på tapeten. Upprinnelsen till krönikan är att en kvinna som mobbats för sin vikt lägger upp en bild på sig själv i underkläder, där hon ser glad och nöjd ut.

Wollin inleder med en dåres envishet sitt mantra; Ingen vill vara tjock. Nähä? Jag måste faktiskt säga såhär. Kommer man med ett sånt påstående anser jag faktiskt att om NÅGON ska ha rätt att uttrycka sig om ”allas” preferenser/whatever måste denne person ha något form av ”bevis”. Det må låta fånigt men de som har rätt att uttrycka sig om ”alla” här är faktiskt tjockisarna själva! Malin Wollin har ingen sådan typ av vittnesbörd men däremot enligt egen uppgift ”en aning” och ”Jag säger det och sedan får jag snällt springa och ta skydd bakom soffan i de sociala mediernas vardagsrum.” Jag ställer mig frågande igen. Jaha? Om du får ta skydd bakom soffan (då antar jag att nån säger emot henne i denna fråga), varför inte ta till sig dessa personers åsikter? Varför inte försöka sätta sig in i dessas känslor? Nu är det faktiskt så; Wollin har faktiskt aldrig varit tjock. Hon har ”en aning”.

Hon menar att den här tjejen är åtråvärd och knullbar. Men varför vet inte den här tjejen det då? Varför kommenterar ex antal män om hur äckliga feta kvinnor är, hur ohälsosamt det är med övervikt (människor som inte har en aning om epidemiologi) Jag vet inte riktigt vad Wollin är ute efter. Den här tjejen blev mobbad för sin vikt, hon vill säga, jag är nöjd och trivs och ni som mobbade mig can kiss my fat ass (typ så). Vem är Wollin att skriva henne på näsan? Att förminska de känslor hon hade. Skulle hon bara skitit i mobbarnas kommentarer om hennes vikt ”för att det finns många som tycker att hon är snygg”? Stellas kampanj eller vad man ska säga handlade ju om att få synas och jag vet inte om Wollin tagit del av den eller inte men saken är att de kvinnor som syns i media inte liknar mig eller Stella, de liknar faktiskt ganska få. Och jag vill ha kvar de kropparna, de ska få synas men på exakt samma premisser som alla andra kroppar. För flera år sedan skrev faktiskt Wollin om att ”det inte är modebranschens ansvar att alla kroppar ska få synas”. Exakt så sa de på 70-80-talet om svarta modeller. Jag menar inte att säga att svart är jämställt med att vara tjock, bara att den där åsikten ständigt återkommer i ny förpackning, om något annat.

Jag önskar också att kvinnokroppen inte var politisk. Att allt som rör kvinnokroppen, vare sig smal eller tjock, inte betydde hot or not. Att snubbegubbar slutar tro att jag blir nöjd/mindre nöjd med min kropp för att de ger sin ”ärliga åsikt” om min kropp (som att mitt självförtroende hänger på en anonym man (eller kvinnas) kommentarer). Utan att ALLA kroppar är fina, smala som tjocka. Och att Malin Wollin ska sluta säga till mig hur jag känner och resonerar kring min eventuella tjockhet.

Ursäkta att jag gick all Martin Luther King on you men det behövs ibland. Vad ska jag göra idag? Jag ska se skuggornas hus med Louice. Sen ska jag fortsätta på min bucket list, idag ska jag hångla med en kille från ett land jag inte varit i eller med. 19 länder, visserligen under väldigt lång tid, vissa borde nästan preskiberas och påbörjas igen. Jag är lite som FN. I come in peace.

 

