Jag skulle ju säga ja, självklart! Ung kvinna med modeintresse liksom. Jag ser tv-reklamen. Ni har säkert sett den, en man (han är nån såpaskådis tror jag) stirrar livrädd in i kameran och säger ”låt aldrig er syster/whatever hitta zalando.se, fri frakt, yada yada yada”. Sen skriker hans syster/whatever högt när hon öppnar ett zalando-paket. Som utlöser hans skrik. Åh, tänker man. Så roligt. Eller?

Men jag vill inte ha med zalando att göra. Jag är inte intresserad av zalandos sortiment (som verkar riktigt bra) på grund av den här reklamen. När jag är målgruppen för en produkt eller tjänst förväntar jag mig respekt och trevligt bemötande. Det blir fel på så många plan, dels tilltalar inte personen i reklamen mig utan min man/bror/pappa och dels vill zalando likna mig vid en shoppinggalen hysterika som skriker när hon öppnar ett jävla paket med skor.

Missförstå mig rätt. Jag är sån ibland. Jag tycker saker är söta och gulliga, rosa och glitter. Det innebär dock inte att jag vill bli tilltalad som nåt jävla våp. När jag köper dator for example, tittar jag i första hand på hur den skall fungera för mig rent tekniskt, inte att den är rosa och har horoskop och nåt jävla scrapbooking-program! Zalando hade kunnat rikta sig till mig på ett trevligt sätt, inte göra stereotypa bilder av kvinnor som konsumerar för mycket och för ofta. De hade kunnat strunta i såpatönten och försökt sätta sig in i vad kvinnorna själv se. För vi är inte bara shoppinggalna hysterikor, vi är också medvetna konsumenter.

Och jag bara orkar inte skicka er synpunkter till företag. För svaren ser nästa uteslutande ut såhär:

”Hej Klara och tack för dina värdefulla synpunkter. Vi på valfritt skitföretag arbetar med konsumenternas åsikter. Det är tråkigt att du känner dig åsidosatt/tycker illa om barnarbete och vi försöker ständigt förbättra vår verksamhet så att ni kunder skall handla mer utan att förnedras. Tyvärr har vi ingen lust att göra något som visar att vi egentligen bryr oss men vi är enligt vår policy tvungna att skicka ut något slags svar. Tack!”

Och man bara meeeeeendööööödååååå.

