Jag har märkt att jag den senaste tiden (ju längre vi kommit i terapin) har utvecklat ett extremt undvikande beteende. Förut var det lite grann såklart men det satte inte igång ett flyktbeteende som nu. Saker jag gjort/gör för att undvika känslor alternativt konfronteras med rädslor:

Döljer min före detta bästis i nyhetsflödet

Inte fråga nån ifall de vill hitta på något av rädsla för att de ska säga nej

Undvika att söka kontakt överlag

Inte kolla på thrillers av något slag eller något som kan innehålla skrik

Inte prata om något jobbigt ens hos psykologen

Börja prata med en gång innan ens kompis hinner säga hur är det för då börjar jag gråta och ramlar ihop

Inte gå på gruppen för då kommer folk (jag inte känner) titta på mig PLUS att de kommer fråga hur jag mår, doubledanger

Inte svara när killar skriver på dejtingsiten vilket innebär att jag har dåligt samvete för att det nu ligger 30 + mail och väntar på svar (den duktiga flickans dilemma) och då får jag dåligt samvete för att jag inte är snäll mot mig själv

Undviker alla nyheter som har med våld eller på något sätt förnedrar kvinniskor

Undviker allt som kan göra mig arg -> i förlängningen ge ångest

Och nu gråter jag bara av att jag listar de här grejerna. Faan vad jag hatar att konfronteras med mig själv. Dessutom triggas jag av lite allt möjligt, såsom lukter och ljud. Ibland funderar jag på inläggning men jag vet samtidigt att det bara kommer få mig att må sämre i det här skedet. Jag vet också flera som varit inlagda på näl (där det råder ständig överbeläggning för att de är idioter som inte prioriterar psykvård plus att de är inkompetenta inom psykvård för övrigt) och som blivit riktigt illa behandlade. Dessutom skiftar mitt humör så. Jag vet inte om jag kommer känna såhär imorgon, vet inte ens hur det kommer kännas när jag ska lägga mig!

Och den enda människan som vet hur man närmar sig mig utan att jag känner press eller obehag är tusentals mil bort. Och jag undrar om nån kommer få mig att känna så. Att jag får dra mig undan utan skam. That’s the dream.

 

 

 

