Det skulle kunna vara en bok. Men nä. Jag kände att jag på något sätt behövde leta formuleringar i min hjärna som visserligen är fantastisk men ändå, orolig att det här kommer att låta som en uppsats av en idealistisk gymnasieelev. Men men. Shut the fuck up, nu ska jag prata.

Jag är väldigt intresserad av romsk historia och jag har länge tänkt skriva lite om det men det har inte blivit av. Men. För nån vecka sen läste jag en artikel i kommunalarbetaren om Angelica Ström, dotter till författaren Katarina Taikon. Hon intervjuades (i samband med att Lawen Mothadi släpper en biografi om Taikon. Ström berättade om sin uppväxt och vilken typ av rasism hon som rom möts av. Jag märker hur närvarande rasismen mot romer är idag. Jag hör i vardagen ord som zigenare, tattare med mera. Inte bland vänner i min omedelbara närhet kanske men ord som jävla zigenare är något jag hört mer än en gång. Vi hade på allvar en diskussion i gymnasiet som gick såhär ”jag känner en zigenare som säger att alla zigenare luras och stjäl”. På riktigt. När nästintill vuxna människor uttryckte sig såhär 2002 är det inte för inte att man känner obehag. Romerna får respresentera så mycket. De var kringresande, de ägnade sig åt ”lättsinniga” yrken och ansågs lura sig runt. Det är ofta så romer av idag anses vara ättlingar till. Trots att romerna i sverige är av varierat ursprung.

De har olika språk (en del talar romanes som är officiellt minoritetsspråk i sverige), de har kommit i olika perioder och av  skiftande skäl. De har tjänstgjort som till exempel artillerister och häktmakare men i mångt och mycket har de fått symbolisera tjuvar och kringresande som i sig inte sågs med blida ögon. Det fanns många såna yrken förr, som sågs som mindre värda och många är kopplade till just kringresande. Månglare, hovslagare, och tråddragare till exempel. Yrken som har fått en annan status idag. Det är inte fult att sälja saker längre. Inte dåligt att sko hästar. Inte konstigt att vara hantverkare. Men att vara rom är fortfarande dåligt och det ger mig jävligt kalla kårar. Så som det ser ut i italien, alltså fy faan. Och jag vill go Sverker on all of you; Ska det vara såhär?! Nej! det ska det inte!

Här kan ni lyssna på två romska systrars minnen av Jönköpingskravallerna. Lyssnade, bakade bullar och grät.

