Ja nu kör jag en vita kränkta män(niskor) igen så stick eller läs.

Jag har diskuterat det på facebook med diverse sinnesslöa som vägrar inse att Disney har ansvar och äger sin egen produktion, hur kan människor inte fatta såna enkla saker? Var de inte med på samhällskunskapen? Man får tycka vad man vill om ”pk-sverige” och hur de agerar i olika frågor men till syvende och sist bestämmer Disney själva vilka figurer som ska ingå. Det har TYVÄRR inget med mes-Sverige att göra! Att använda det som argument för att rösta på sd är rent debilt.Det finns väl tusen (dåliga) anledningar att rösta på dem i så fall.

Jag är starkt emot användning av karikatyrer av olika grupper i samhället. Att pickanniny och mammy (som dockan i tomteverkstan säger) var begrepp förstod inte jag som liten, det är ju ganska självklart. Det är säkert svårt att förstå för många människor (sa hon utan att vara hånfull), vi har inte levt i ett land som USA som har en lång historia av rasism och förslavning av den afroamerikanska befolkningen, att Disney väljer att utesluta rasistiska element ur sina produktioner anser jag är klart positivt.

Och att hela julens själ ligger i en fem sekunders-sekvens är sorgligt på så många nivåer. Att detta är vad som kallas censur är ett rent hån mot de människor som lever i diktaturer och under olika former av förtryck. Detta är en ickefråga som inte ens hade behövt diskuteras.

