Abort som sagt är en fråga som är väldigt intressant att diskutera. Problemet är att vi står så långt ifrån varandra, abortmotståndarna och jag. När en abortmotståndare försöker övertyga mig om att abort är mord är det lönlöst eftersom jag anser att fostret inte är en människa, det KAN bli en människa. Det dröjer dessutom 1-2 veckor innan ägget ens befruktats. Akut p-piller är alltså inte ens ett ”avbrytande av liv” som Ja till livet ofta så käckt formulerar sig. Redan där är vi osams.

De fortsätter med ett rabblande om att unga vaggas in i nån falsk trygghet om att sex är säkert och kul. Vi har inte ens samma syn på sex! Ja, det finns MÅNGA risker med sex förutom graviditet. Jag har i mitt 28, snart 29-åriga liv aldrig varit med om att riskerna med sex göms undan i varken sexualundervisningen, på ungdomsmottagningen ELLER hos rfsu som Ja till livet ofta trashar i texter. De har tvärtom varit mycket noggranna med att förklara om riskerna, något som är extremt viktigt för att ha kul och trevligt sex.

Men är man ute efter att med fula knep för att skada motståndares argument och sen klaga på att rfsu har ”ensamrätt” på sexuell upplysning kanske man ska fundera på hur man lägger fram sina teser, att skam och skuldbeläggning inte fungerar särskilt bra och att föra aggressiv smutskastning känns gammalt och unket. Det är så man målar upp en bild av att sex är farligt och att det endast ska ske i äktenskapet med stängda ögon och ”blunda och tänk på fosterlandet”. Det är säkert inte deras avsikt men det är så det ser ut.

En annan sak jag funderar på är hur människor och länder resonerar kring abort vid våldtäkt. Då menar jag alltså de som tycker att abort är fel men lite rätt om man blivit utsatt för våldtäkt eller är typ 9 år. Hur kan man komma fram till en sån här lag? Antingen är det fel eller så är det inte fel, det finns enligt mig inget mellanting. En annan ganska speciell sak är att vissa länder, till exempel Storbrittanien och Finland tillåter abort av ”vissa socioenomiska skäl”. Jag får genast associationer till rasbiologi och vilka som skall föra bra gener vidare.

Jag är också medveten om att abortmotståndare inte är en stor homogen grupp som har gemensamma åsikter och det finns många som kan föra en seriös diskussion och det är tråkigt att Ja till livet får representera dem alla.

För att kunna föra en seriös diskussion krävs udd och taktkänsla. Inte döda foster eller manipulerade och retuscherade foton av bebisar som pryder förstasidan på deras site.

Och om jag var fast i ett land som inte tillät abort annat än vid fara för kvinnans hälsa skulle jag fejka en psykos. Nu vet ni det!

Karta över länders abortlagstiftning.

Nästa inlägg kommer handla om smink eller nåt som jag inte blir arg av. Funderar på en glossybox förresten. Ska önska mig det i födelsedagspresent…

