Så jag tänker recensera war horse. Egentligen räcker det med att jag berättar handlingen för den är egentligen inte mer så så spoiler!

~1910 Alberts pappa är en drucken gammal krigshjälte, han ropar in en häst som är och blir utskrattad. Albert får hästen och kallar honom Joey. Albert lär hästen att ploga och de blir bästa vänner. När kriget bryter ut tvingas de sälja hästen tillbrittiska kavalleriet. Albert blir hysterisk och försöker ställa in sig men är för ung. Då lovar officern att han ska skriva brev till Albert och berätta hur det går med hästen. Officern ritar bilder av hästen och skickar ”så att Albert får veta hur han ser ut nu”. (Pause för laughter) Sen dör officern. Hästen rymmer till en fransk gård, där en flicka och hennes morfar bor. Även hon blir förälskad i Joey. En dag stövlar tyska soldater in och tar för sig av mat och stjäl hästen. De plågar den (de var ju tyskar, ergo fienden) och driver på den för hårt. En dag kommer den rusande över slagfältet och ner i en skyttegrav. (Vet ej om det hände något emellan.)

Ett mobilt sjukhus. Man får se Albert, skadad av senapsgas. Han ser ingenting men hör ett frustanden och gnägganden från en häst. Han förstår att det är Joey och ropar på honom. Hästen kommer. En högt stående gubbe (vet ej vad) fnyser och säger att det omöjligt kan vara Alberts häst. Det är det…

Kriget är slut, Albert ska köpa tillbaka hästen. En krigshäst går för max 20 pund säger dem. Alla i Alberts förband har skramlat ihop till 28 pund. Den bjuds på från olika håll och till slut säger en gubbe ”1000 pund och om nån bjuder över mig säljer jag gården, hästen är det enda jag har kvar efter mitt barnbarn!” Det är morfadern. Albert går fram till mannen. Han säger: snälla, får jag köpa hästen, morfadern: nej. Men han får tillbaka en vimpel av gubben, det är hans pappas vimpel från kriget (vilket vet jag inte). Albert tackar och säger ”nu vet jag i alla fall att han har det bra”. Gubben säger, du skulle ha en sak till; Så ger han honom hästen.

Mamman ser Albert komma hem med hästen på håll. Hon springer dit.

Fin! (Som i slut.)

Jag kände att det var…fjantigt. Ok att hästen är fin och så och jag förstår att det är svårt att skildra kärleken mellan ett djur och en människa men det var ju Spielberg, trodde han kunde om någon! Tror inte ett dramatiskt krig är rätt forum för djurkärlek, det blev lite som en parodi gjord av Little Brittain-gänget med stor budget. Ger den 2/5 toast.

Jag var lite ledsen efteråt, för morfadern som gick hem ensam med slokande axlar och för att Albert med största säkerhet skulle bli inkallad till ännu ett krig, 21 år senare.

