Började prata med en ganska konservativt religiös på dejtingsiten. Det skulle jag inte gjort. Det började med en hetsig diskussion och slutade med gråt och tandagnisslan. Nej nej, såhär var det. Han berättade att han bekände sig till katolicismen. Det stör mig inte nämnvärt så länge inte påven har ett finger med i spelet men det har han ju ofta. Jag är inte superinsatt i katolicism förutom att jag som liten trodde att alla protestanter och katoliker i storbrittanien var terrorister. Lugn, jag har lärt mig nu! Nä, jag ska sluta nu för det här som jag tänker prata om är i grunden ett ganska störande problem inom religionstolkningar.

Man kommer rätt ofta in på det här, förbuden. Vad är tillåtet i vilken religion och så vidare. Det jag främst stör mig på när det gäller kritik mot religion är att man utgår ifrån att alla har samma tolkning och förklaringsmallar när det kommer till tro trots att man bekänner sig till olika inriktningar. Jag tog upp problemet i mitt inlägg om douchen som gjort ”10 questions every intelligent christian should answer”.

En så enkel sak som att fråga svenskar; ”tillhör du svenska kyrkan”? Gissningsvis svarar 7/10 att de gör det. Man fortsätter fråga; ”tror du att Jesus är världens frälsare?” och troligen kommer INTE 7/10 svara ja. Man frågar; ”är du emot homosexualitet/abort?” och förhoppningsvis svarar färre ja. Det finns liksom olika dimensioner/nyanser, till och med inom en och samma tro. Detta funkar på alla religiösa inriktningar och då räknar jag självklart bort sekter för det är en annan historia.

Killen jag pratade med var emot homosexualitet, abort, han tyckte att kvinnor skulle vara hemma med barnen för att det är de bäst på (whattafakk?!) och han tyckte att synen på religion i sverige var hemsk och det får man ju självklart tycka, jag har inget emot det senare men när det handlar om människovärde i form av förtryck så kommer i alla fall inte jag vara kvar i den bilden.

(Dessutom hade han ett obehagligt ingående intresse för mitt utseende, typ så att jag ville skicka fula bilder på mig själv för att visa att kvinnor inte är sådär ljuva som han trodde att jag var men det är en annan historia. Obs! Han skrev en dikt till mig i första mailet. Yes, romance is dead.)

Jag säger precis detta; Alla katoliker är ej såhär, det är liksom det som är grejen, han var extrem. Jag håller inte honom som talesperson för hela den katolska tron. Det är det detta inlägg handlar om. Men! Det visar på de olika tolkningarna av bibeln. Han menade att det stod i bibeln att homosexualitet inte var tillåtet. Ja det gör det. På flera ställen. Det vi sen kom in på som ledde till att vi blev oense och jag blockerade honom.

Han menade att man inte kan välja ut ”godbitarna” ur bibeln (för det är ju en så fantastisk bok menar jag…) och ta bort det som är obekvämt och icke pk (ja, han sa det…) men det var ju exakt det han gjorde! Det räcker ju med att gå tillbaka 100 år i tiden för att se hur predikningarna om elektricitet och telefoni såg ut bland konservativa religiösa för att se på vad som anses demoniskt och oheligt. Det håller ganska få med om idag, det är uppenbarligen helt bortglömt hos de som ser bibeln som något oföränderligt. Elektricitet nämns inte i bibeln. Det är liksom inte en stor grej att ha el inomhus idag men då var det faan ett problem förr och folk kände sig antagligen kluvna på grund av detta!

Det tycker åtminstone jag visar på att synen på helighet förändras. Det är inte statiskt. Om man utgår från det ur historiskt perspektiv kan man inte med bästa vilja i världen påstå att synen på exempelvis homosexualitet alltid kommer se ut som den gör idag, eller ser ut som den gjorde igår. Killen ville ju inte döda homosexuella som man hade rätt att göra för några tusen år sedan Hur tänker man? Vill man bortse från ALL information om gångna tider som finns? Få anser sig väl ha guds stöd i ryggen om de idag vill äga slavar? Drar jag det för långt nu? Och så vidare.

Snälla, lär er historia och hur synen på bibeln/vedaskrifterna/koranen/whatever och tro förändras innan ni bestämmer er för ”sanningen”, det krävs faktiskt inte mycket!

Fundamentalism är skit och alla ska ta reda på varför.

Alltså, kunskap är makt! Fatta det. Eller vill ni gå runt och verka som ”Allt (konservativt tolkat) om bibeln”-stackarna? För nästa inlägg om religion kommer att handla om dem och jag kommer inte att vara nådig. Åh herre, blir galen på människor! Pun intended.

Säga vill jag avsluta med att citera Jesus; Peace!

