Jag ser att människor sökt på det och kommit hit. AKTA ER. Jag säger det igen; Akta er! Jag har skrivit om det flera gånger just därför.

Jag är ingen som bara ”åååh, jag hade en dålig reaktion på en medicin, måste varna”, det är inte bara jag. Den är förbjuden i flera länder (till exempel USA, Kanada, Indien, Australien, Ryssland) på grund av bland annat ökad risk för stroke hos unga kvinnor. Det är den medicinen som står för störst andel anmälda biverkningar i Sverige.

För mig satte det igång en svår depression. Jag fick förhöjt blodtryck (har aldrig haft för högt varken före eller efter), svår ångest och extrem hjärtklappning. Inte hjälpte det mot bihåleinflammationen heller. Jag fick till slut antibiotika. Då hade jag haft bihåleinflammation i fyra månader och provat ungefär allt. Men det var de ”restriktiva med”. Jag hade ju fått antibiotika hela två gånger i mitt liv tidigare. En läkare jag senare hade på nya (bättre) vårdcentralen sade att Rinexin aldrig skulle blivit tillåten om den släppts idag.

Självklart är biverkningar sällsynta och de flesta får säkerligen inga reaktioner alls, men denna skrivs ut till BARN, fatta!

Artikel i Läkartidningen; ”Bedriver vi en alltför okritisk utskrivning av fenylpropanolamin?”

May fick stroke av rinexin

Wikipedia om fenylpropanolamin

