En sak jag funderat på länge är när man kan använda uttrycket ”men hen vet inte bättre”. En smaksak självklart. Helt individuellt. En definitionsfråga. Beror på vilken person man talar om. Jag har svårt för det ibland i och med att man kan försvara i princip vadsomhelst med det. När jag diskuterar feminism/sexism/rasism/fördomar/politik till exempel blir ofta ursäkten/förklaringen att hen inte vet bättre eller att hen är en idiot (heheh, det får man naturligtvis också vara).

För mig känns det ungefär som de människor som klagar på att de inte fått nån information före valet. Information är något man måste skaffa sig. Rättigheter vs skyldigheter and so on. Det finns valinformation på alla språk, lättläst, ljudbok, handikappanpassat med mera.

Det betyder inte att människor inte får tycka vad de vill, det är inte det jag menar. Äsch, jag vet inte vad jag ville säga mer än; I vilken utsträckning använder ni det? Använder ni det ofta? När är det ok enligt er? Har ni en tydligare definition än jag? Hur idiotisk får man vara utan att det är ens ”eget fel”?

