Det här med att Gardell och Levengood har blivit kritiserade för att de ägnat sig åt någon typ av gubbsjukt beteende. När man läser Jonas Gardell på facebook känner jag mig lite deppig. Dels för att han kommer med ganska mycket fördomar om homos, bisexuella, transpersoner med mera och dels för att han fatshamade några gubbar som jag visserligen inte tycker speciellt mycket om men ändå. Folk verkar tycka att det är helt ok att han gör det för han tillhör ju själv den gruppen. Ja ja.

Det jag reagerar på (såklart) är hur folk (män) genast högröstat och aningens exalterade säger att OM NÅN HADE UTTALAT SIG SÅ OM GINA DIRAWI HADE DET INTE VARIT OK!!! Jaså? För jag minns senast förra året att Torsten jävla Flinck greppade Dirawis rumpa och många bara ryckte på axlarna. ”Han menade ju inget allvarligt.” Nähä men det finns en massa, sjukt mycket värre beteenden som också kan förklaras med att personen aldrig menade något speciellt men som blivit ett trauma för offren eller i alla fall lämnat dem med stort obehag. (Inte för att detta nödvändigtvis är fallet för Dirawi.)

JA JA. Kan vi vara överens om att det var ett kukigt uttalande/handling från alla ovanstående män och att man inte hela tiden behöver dra paralleller om att det handlar om att det är mer ok för att de är män och att det behöver innefatta någon form av diskriminering. Det finns till exempel flera anledningar till att folk inte reagerat på det. Inte för att det inte är FEL utan kanske för att:

  • De är komiker eller i alla fall använder humor som angreppsmetod
  • Uttalandena är gjorda på twitter och facebook vilket inte är tillgängligt för alla medan Flincks handling syntes i tv med miljonpublik

Om jag behöver upprepa det en gång till; Det är alltså enligt mig inte ett ok beteende att behandla varken Danny Saucedo eller Gina Dirawi så. Men alla kränkta män, kom tillbaka när Gardell sitter i ”debatt” och blir attackerad av några snubbegubbar tack.

