Nu ber Billström om ursäkt för uttalandet där han menade att man behövde komplicera bilden av personer som gömmer flyktningar:

”– Ibland har vi bilden av att personen som är gömd bor hos en trevlig blond svensk dam i 50–60-årsåldern som vill hjälpa till. Men det är ju inte så. De allra flesta bor hos sina landsmän som inte alls är blonda och blåögda, säger han till tidningen.”

Förutom det huvudlösa uttalandet, att han alltså på riktigt använder sig av ögonfärg och hårfärg för att kategorisera svenskar, känner jag spontant, vad faan är ursäkten? Han menar att det är ”svårt” att tala om samhällets skuggsida, JA? Därför kanske man ska undvika denna sortens formuleringar för att inte stämplas som rasist. Om man inte är det såklart, då får man ju uttala sig ungefär hur som helst och bespottas i stupstocken sen. Bildligt talat.

När man utgår från en liknelse, alltså svensk=blåögd och blond i detta fallet känns det ju som något ”alla” måste vara med på, alla måste förstå. Vilka tror han är de som hakar på detta uttalande? Jo dessa. Hur många, på riktigt idag ser svenskar som grupp som blonda och blåögda? Alltså jag är inte kränkt för att jag kallas blond och blåögd, jag stör mig på idiotin och rasismen.

Han är ju inte den vassaste kniven i lådan om man säger så men det är kanske svårt för vissa att se när han är omgiven av andra idioter.

Och detta med ursäkten, menar han formuleringen eller ber han om ursäkt för de som tagit illa upp? Tvingas han av partiet? So many questions, so little time.

Och nej, han ”säger inte vad alla tycker” för vissa råkar vara normalbegåvade och kan gå upprätt till skillnad från hans meningsfränder.

