tweet01

Nej, jag tänker inte försvara det vidriga uttalandet av Christoffer Hurtig men som juridikintresserad undrar jag om det kan kallas dödshot enligt lagtexten? Skulle Hurtig dömas i en domstol? Det är väl skillnad på att säga ”Jag vill döda dig” och ”Jag ska döda dig”? Det är alltså inte som att jag missar allvarligheten i uttalandet, det ÄR fruktansvärt men att det är ”hat” istället för ”hot” behöver inte göra handlingen mindre hemsk. Det är viktigt att använda rätt formulering vilket jag vill göra.

Jag förstår upprördheten kring Billströms uttalande som jag ju själv sågat men att:

  1. Twittra om en persons död
  2. Twittra om en persons död som någon form av politisk ledare/offentlig person

känns extra ruttet. Och återigen berättar en överordnad att personen är mycket ångerfull och kommer att be om ursäkt. Annars är ju ett tips att man tänker en och två gånger innan man publicerar någonting. Gratistips.

 

