Frågan är retorisk. Jag har sett diverse insändare om hur jävla mycket pengar socialbidragstagare (försörjningsstödstagare) får och ändå sitter de på McDonalds och äter varje dag. Dessutom röker de! Alltså helt seriöst, detta är inte ett ovanligt synsätt. Jag tror definitivt att det är en lögn man håller sig med för att lindra sitt eget dåliga samvete, en känsla av att vara ouppskattad månne? Det är inte ovanligt att man ses som att man utnyttjar systemet (att man egentligen egentligen inte behöver det). För det vet man väl att det bara är invandrare/white trash-morsor som får försörjningsstöd, de andra fuskar…nog. Ungefär så.

Först och främst: Det är ingen bidrag, det är försörjningsstöd eller ekonomiskt bistånd. Det kräver gentjänster, jag måste visa att jag har fullföljt min del av en överenskommelse gjort med en handläggare. För vissa är det till exempel att vara arbetssökande med allt vad det innebär, gå kurser som leder ut i arbete, läsa på SFI, att gå på samtal inom psykiatrin, ja det finns en massa olika saker, anpassat efter individen och gällande regler.

Jag har haft försörjningsstöd i perioder jag varit sjukskriven när jag väntat på beslut från försäkringskassan. Detta är pengar jag betalar tillbaka till soc eftersom jag får retroaktivt från försäkringskassan sen. Flera vänner har haft det när de stått som arbetssökande(/arbetat för lite) under sommaren då de inte kunnat/velat studera. Min bror har haft det eftersom man inte får någon sjukersättning från försäkringskassan om man är under 20. Det finns miljarder skäl såklart men detta är några exempel i alla fall.

Det man märker är hur jävla granskad man blir. Jag är helt med på att soc kollar om jag har sparade pengar jag kan använda, tillgångar som jag kan sälja som bil, lägenhet eller hus. Jag lämnar gärna ut kontoutdrag och visar hur mycket pengar jag har och har haft 3 månader tillbaka. Det jag vägrar gå med på är att bli ifrågasatt för i princip allt jag gör av en massa personer som inte har med det att göra! Nu har jag dock inte blivit ifrågasatt av mina vänner eller familj till exempel men andra vill gärna veta allt möjligt om mitt liv och leverne. Det är socs jobb att kolla mig, ingen annans.

Let me tell you; Jag skiter fullständigt i vad folk tycker att jag ska göra med mina pengar. Det är som att vissa har ett extremt behov av att ta reda på var ”deras” pengar går till. Tyvärr är det så att det inte är deras jobb att kontrollera var skattepengarna går genom att kolla varje enskild individ, det är dessutom VÅRA pengar. Det där med ”det är JAG som betalar för att du ska ha bidrag” är liksom ingen verklig anledning, jag har nämligen själv varit med och betalat till mitt försörjningsstöd, det är VI som gör det, jag har nämligen också betalat skatt. Jag representerar inte alla försörjningsstödstagare och jag tänker aldrig ursäkta mina eventuella dåliga vanor för alla och en var.

Jag skiter i om folk inte tycker att jag skulle röka om jag nu hade gjort det, att de tycker att jag inte borde få ta en fika eller vad som helst.

Jag tänker aldrig låta Janne Josefsson vara all up in my business. Detta är mina pengar och gud vad jag förtjänat dessa 4300 kr. Jag tänker dricka min öl utan skam. Och det ska alla ha jävligt klart för sig.

 

