Helt ärligt kollade jag bara på den här dokumentären för att det handlar om min syssling. Jag känner inte henne men var såklart intresserad av hur hon är och så. Men shit vad intressant det och hon var! Jag blev så himla imponerad.

Hon har alltså läst till präst och programmet handlar om kristendomen, om hennes tankar kring tro och yrkesval. Dag Hammarsköld har varit central i hennes syn på kristendom.

Hon verkar väldigt sympatisk och detta att hon, i en i mitt tycke mycket konservativ församling använder uttrycket ”I skaparens, befriarens och livgivarens namn” (istället för det, i deras tycke, mer korrekta ”i faderns, sonens och den helige andes namn”). Att hon ifrågasätter kyrkans användande av jungfrulighet som begrepp. Inte för att provocera, det var vad den andra prästen tyckte att hon gjorde, utan för att det är så hon ser på gud. Det känns så väldigt fint och progressivt. Det är en sån kyrka jag skulle gå i.

