Inte som i jag är gay tyvärr om ni blev besvikna på att ni inte skulle få en taste av den läckra kakan known as Klara. Men jag varit lite orolig när jag fnulat på det här inlägget. Liksom, VAD KOMMER DE TÄNKA/TYCKA? (Ok, lol inte riktigt.) Jag har på riktigt funderat på om mina andra åsikter kommer tillskrivas mindre vikt eftersom jag outar detta men kör på bara!

Jo, såhär är det, jag har kommit fram till att jag faktiskt tror på ett ”liv efter detta” eller hur man ska förklara.

Jag tänker på energiprincipen, jag ser det då som ganska troligt att ”själen” fortsätter existera i en annan form, jag tror verkligen det. (Åh, hata uttrycket sjääälen, kyrkan och andliga rörelser har förstört det!) Det betyder inte att jag tror att hela ens medvetande (/själ eller vafaan) finns kvar i luften eller hos gud eller vad som helst men who’s to say att allt försvinner i a little puddle of mudd? Alltså jag vet ju inte ens vad ”allt” är men det är väl lite grejen. ”Ing-enting för-svinner, allt! finns! kvar!” Som de sa i tippen och startade det fina fröet miljötänkande i massa 80-talister.

Observera att detta handlar om tro, inte vetande. Jag kommer alltid hysa den största tilltro till vetenskap men jag tänker ju samtidigt att det jag tror på, kommer kanske nån gång, långt fram, bevisas. Man kan ju inte påstå att vi vet allt nu, ey? Sådant tänkande har vi ju fått betala för om en säger. Jag tycker att det mesta inom det jag kallar spöktro är junk och hittepå, i alla fall det jag sett i olika sammanhang (må vara en begränsad bild) för jag är och kommer alltid förbli realist.

Men vid sidan av det som är vetenskap har jag ändå en tro vilket jag först nu förstått. Jag vill ju alltid kritisera/rosa religion rent socialantropologiskt. Som folkrörelse med fördelar och nackdelar. Jag tycker att rörelser alltid ska vara öppna för diskussion, så också människors tro men jag har ibland svårt att se skillnaden individ/samhälle. Jag ser alltid strukturer och mönster men här handlar det ju i alla fall om mig som individ.

Asså, jag sitter inte här och ursäktar min tro, jag bara vill förklara lite. Jag funderar och reflekterar kring mig själv och tro i stort. Jag är inte heller ute efter att diskutera eventuella brister i mitt ”resonemang”, detta är min tro och inget annat. Man får gärna ge andra åsikter eller aspekter men jag avvisar alla eventuella snubbegubbar som kommer med skum kritik.

