Att leva som politiskt korrekt nuförtiden är inte lätt, tror till och med att det räknas som en allmänfarlig sjukdom som måste rapporteras till smittskyddsinstitutet. Jag har aldrig förstått grejen med att använda politisk korrekthet som ett skällsord eftersom jag inte ser det som en livsstil utan som ren hyfs och tecken på respekt att inte kalla en person mentalsjuk när den lider av psykisk sjukdom. Många har svårt för det, uppenbarligen. Jag vet i alla fall lite saker som politisk korrekthet INTE är:

Att låtsas ha en åsikt man inte egentligen har.

Att vara mesig och försiktig.

Sakna humor.

Jag tycker saker. Jag gör mina åsikter hörda. Att då använda politiskt korrekthet som en nedsättande term om mina åsikter är helt enkelt något så simpelt som att förminska mina ord. Ett patetiskt försök till härskarteknik. Det är frustrerande för debatten uteblir när nån ba ”åh det var värst vad pk man var här då!” Nä.

Jag står för mina åsikter. Jag anser till exempel att negerboll (som kommentaren ovan handlade om) är ett föråldrat uttryck och att om det är ens största sorg i livet att behöva ändra ”neger” till ”choklad” som faktiskt är en mer korrekt term (eftersom bollen för faan inte är svart utan brun och AV CHOKLAD!!!) så har man ganska få problem. Nu är inte chokladbollsdebatten det största problem i frågan om politisk korrekthet. Såklart. Men det stör mig att den här taktiken är så utbredd. Att man försöker mörka sina egna fula åsikter för att nån annan ifrågasätter.

