I helgen ska jag på bröllop, det kan väl ingen ha missat. Jag har lite svårt att vara social flera dygn i rad och sover förhoppningsvis därför i stugan. Jag gillar ju att träffa nya människor egentligen, tycker om liv och rörelse, bara inte så mycket i taget. Nu är det inget jättebröllop, 50 gäster eller nåt. Men jag kommer gissningsvis få svara på frågan ”jobbar du eller studerar du?” cirka…lika många gånger.

Jag har inte ont av att säga att jag är sjukskriven, det är inget jag skäms äver, alls, men nästkommande fråga anser jag vara högst intim; ”Varför då?” Jag menar, ska jag hålla ett litet föredrag och förklara mina problem som lett till sjukskrivning? Det är sånt som ger mig lust att säga att jag befinner mig i slutskedet av cancer och bara; ”BLEV DET BRA STÄMNING NU ELLER?! NÄHÄ?!” Nej. det säger jag självklart inte och jag har ingen lust att läxa upp människor men det är ett sånt oskick! Det gör mig irriterad i förväg. För jag känner inte att det är en välmenande fråga, jag tror att de tror att det ska säga något om min person. Obs! Jag tror inte människor är onda eller vill en illa alltså. Det förstår ni va? Känns så trist att det är ENDA samtalsämnet som kommer upp.

Min sjukskrivning har lett till att jag märker hur otroligt arbetsfixerade människor är. Det finns en massa anledningar till att inte berätta vad man arbetar med. Man kanske tycker det är oviktigt, ogillar sitt arbete, bedömer restauranger för Michelinguiden och så vidare. Kanske ska jag ta det piano men för mig känns det ju som att de frågar om min ptsd. Är det ok? I don’t think so…

Min plan är att jag ska göra dem obekväma genom att detaljerat redogöra för min livssituation eller svara olika yrken varje gång någon frågar. Men då blir ju jag också obekväm. Det kanske är det största problemet. Jag blir så störd på mig själv! Jag borde ge blanka faan i att de blir obekväma, de får väl lära sig att hantera svaren de får, what tha fakk Klara! Jag tänker mig detta scenario; Ta några glas vin eller öl och bli dryg. Tyvärr blir jag inte dryg av alkohol utan trevligare än vanligt. Jag blir faan älskvärd. Men jag kanske kan försöka mig på att vara lite försiktigt snäsig.

Vill bara att folk magiskt ska bli artiga till helgen. Tack på förhand.

