Jag läste tidningen Historiska ögonblick för några dagar sen. Gillar ju historiemagasin i stort (men allra helst Populär historia, my love liksom.) Men gud vad besviken jag blev. Den behandlade bland annat Ku Klux Klan. Ja! tänker man, intressant. Jag tycker att den rörelsen är väldigt intressant och obehaglig. Men tji fick jag. Formuleringarna är faan snudd på falsk historieskrivning:

”Sanningen är att deras syfte bara gick ut på att ha roligt men deras uppenbarelse till häst i sydstatsnatten skrämde slag på många svarta. Slaveriet hade i praktiken upphört med unionens seger i inbördeskriget den 9 april 1865 men när 13:e tillägget till konstitutionen trädde i kraft 6/12 1865 blev slaveri olagligt. Den nyvunna friheten innebar dock knappast omedelbar lycka i ett södern i kaos och inte blev det bättre av männen som red i natten. Gudsfruktande och vidskepliga som de var trodde många svarta att de hemsökts av döda konfederationssoldaters spöken när de såg dessa vålnader i vita dräkter och huvor. Männen från Pulaski menade egentligen inget illa och skrattade hjärtligt när de såg de skräckslagna minerna under sina upptåg.”

En go gäng eller? Ett instiftande i glada vänners lag? Lite mysigt häng på julaftonskvällen? Det är upprörande så in i helvete. Jag skulle så himla gärna vilja se källor på detta. Jag undrar vem som suttit och copypasteat detta från obskyra, historiskt tveksamma siter. Detta känns som något man skulle kunna hitta i Nordisk familjebok från början av 1900-talet.

Helt ärligt, är det kosher att hävda att svarta var vidskepliga(are än den vita befolkningen)? Var finns denna information? Jag har nämligen inte hittat det nånstans.

Är det att föredra att skildra den första grenen KKK som en förargelselös herrklubb? De har ALLTID stått för white supremacy. Är det harmlöst tycker Historiska ögonblick? Jag blir vansinnig. Kanske ska man inte förvänta sig för mycket av populärhistoriska magasin men trodde faktiskt att de gick in för ordentlig faktakoll.

Den första klanen attackerade frigivna slavar. Den var ett högerextremistiskt medborgargarde. DET är fakta och verklighet.

Så jag rekommenderar den här tidningen till exakt noll personer. ”Inte menade något illa”, skämmes ta mig faan!

