Jag vill såklart ge mina två ören om hela Lundsberghärvan. Jag skrev om det här 2011 när skolinspektionen granskade skolan senast så det är mycket möjligt att jag upprepar mig. Naturligtvis förekommer all sorts of information överallt. Blir knäpp. Det roliga om man kan se det så var ju att rektorn inte kunde höras direkt för att han var på ripjakt. Ripjakt! Är detta en parodi eller?

Först och främst; De som hånar eleverna som gråter för att skolan ska stänga kan ju ta sig nånstans. Eleverna är alltså 13(!)-19 år. Det är inte så himla konstigt att man blir ledsen för att ens skola stänger som man bor på. Eftersom det handlar om ett internat går gissningsvis elever vars föräldrar inte bor i sverige där. Jag skulle också gråta om detta hände mig. Så käften.

Sen; Jag vet inte hur många kommentarer jag läst som går ut på att ”när detta och detta hände på en kommunaaaal skola var det ingen som pratade om att stänga den”. Det är väl faan inte svårt att läsa sig till att kommunala skolor har stängt. Rosengårdsskolan till exempel men Lundsbergarna kanske vill hålla sig långt ifrån den jämförelsen. Jag tror också att det är viktigare att snabbt ta tag i mobbing i en skola där elever bor. När man hör om saker VISSA elever varit utsatta för tänker jag; Dessa elever kan inte gå hem från mobbingen. De lever i den. De kan inte gå hem och krama sina föräldrar eller stänga in sig i sitt rum om de ständigt måste vara på sin vakt. Ett internat där eleverna inte har daglig kontakt med sina föräldrar finns det kanske inte nån att vända sig till när saker börjat gå ”överstyr”. Varför är det så svårt att inse att detta är ohållbart?

Det handlar om elevers säkerhet. Det handlar om att misshandel, mobbing och pennalism inte får förekomma, det handlar om att de tidigare blivit granskade och misslyckats med att upprätthålla ordning. Att bli bränd med ett strykjärn får aldrig ses som ett pojkstreck.

När man hellre talar om skolans anseende än om eleverna som blivit misshandlade säger det allt om vad man prioriterar. När man hävdar att stängningen är kollektiv bestraffning, hur ska man ens bemöta ett sånt påstående?! Skolinspektionen har ALL RÄTT att göra det. De MÅSTE se till att viss standard upprätthålls, det vill säga, att all form av mobbing och pennalism som blivit känd stoppas. Det är liksom inte längre Lundsberg som bestämmer, det är svensk författningssamling som gäller nu.

Ju mer man lyssnar på försvaren ju mer utsvävande och teatraliska blir dem. Det talas om att jantelagen har ett finger med i spelet.  Föräldrar har JO-anmält skolinspektionen (sic!). Vänsterextremister har infiltrerat skolan. Det är ett justitiemord att stänga skolan. Och som vanligt är föräldrarna till barnen som inte blivit misshandlade mest kränkta.

Det börjar likna ZOG-konspirationen banne mig.

