En gång sa en kille jag var lite kär i att det där med att jag skjuter fram saker handlar om att jag vill vara lite teatralisk och märkvärdig. Att jag inte slog honom på käften. Men ibland vaknar man änna till av sånt. Jag fick den där Molly Ringwold-känslan. Man går liksom ifrån en situation medveten om att man vunnit. Stärkt. Jag sa aldrig nånting mer än att jag gav honom en av mina mördande blickar vilket inte vill säga lite, den är rätt ökänd. Men jag vann mig själv liksom, utan honom. Och han går och grämer sig uti själen, haha.

I alla fall, jag brukar lista saker för att alla någon gång säger att det är bra att få ner saker på papper och jag är i vissa sammanhang en obotlig optimist så jag håller på med de där listorna som jag aldrig blir färdig med. Observera; Blir inte ens klar med listorna.

I alla fall, min tanke är att lista dem här så ni kan ha nån sorts vadslagning om hur lång tid det tar för mig att åstadkomma detta. Betänk att jag är mottaglig för allehanda mutor.

Jag fick ett bokmärke i metall av mamma och pappa när de varit i danmark där det står inristat ”100 books you have to read before you die” eller nåt sånt. Inte bara stressar det mig, varje gång jag lägger det i en bok liksom hånar det mig, för det är ju aldrig en bok som listas på det jävla bokmärket! Jag har i alla fall lagt undan det så länge så att jag inte få prestationsångest. Jag har istället ett som det står ”A dirty book is rarely dusty” vilket passar mig bättre. Nå.

Här har jag saker jag vill läsa FÄRDIGT framöver:

Alberte – Cora Sandel

Den lille vännen och den hemliga historien – Donna Tartt

Backseat saints, a grown-up kind of pretty och Between, Georgia – Joshilyn Jackson

Brave new world – Aldous Huxley

Boken om Joe, Konsten att tala med en änkling och Sju jävligt långa dagar – Jonathan Tropper

The sum of my parts – Olga Trujillo

Snögloben – Amanda Hellberg

Fallna kvinnor – när samhällets bottensats skulle lära sig att veta hut – Eva F Dahlgren

How to Survive a Garden Gnome Attack – Defend Yourself When the Lawn Warriors Strike (and They Will)

Dödens mästarinna – Ariana Franklin

Hello Kitty måste dö – Angela S Choi

Liftarens guide till galaxen – Douglas Adams

Kolonialismens svarta bok

Agaat – Marlene van Niekerk

Det enda könet – Katrine Kielos

Hatet – Maria Sveland

Släpp fångarna loss – Mattias Hagberg

Mörk jord – Belinda Bauer

Den högsta kasten – Carina Rydberg

Jag vill se FÄRDIGT:

American Horror story

Circumstance

Sauna (Jag brukar sufflera den på facebook när jag ser den så att folk ska slippa, den består av pure ångest. Vad du än gör, se den inte full. Handlar om två kartritare strax efter nordiska 25-årskriget, alltså sent 1500-tal och är grå. Jag minns inte om den är svartvit eller sådär grådaskig. Bör ej ses själv. Helst ska man nog inte se den i en stuga eller på hösten. Eller när det är mörkt ute. Eller när man är nere.)

Star wars

Sagan om Ringen

Livid

Beneath the darkness

East of Eden

The misfits

Don’t be afraid of the dark 2

Bride of Boogedy

Scott & Bailey

Lightfields

Marchlands

Bonus, filmer jag vill se om för jag har för mig att de var bra men jag såg dem på fyllan:

Joy Luck Club

Jag förväntar mig att jag ska vara färdig i år. He. He. He. Är inne på snusksiten. Har fått en massa mail från ointressanta män men som tur är finns det guldkorn också så att säga. Jag vill också deklarera att ”smekning” är ett fult ord. Smaka på det; smekning. Nu ska jag sova. Pussåhej!

 

 

 

 

