Igår fick jag inte mindre än 2 mail på snusksiten där män skrev tjock? Nej! Vacker? Ja! för att jag skrivit att jag är tjock, det är jag ju!

Jag fattar att för många betyder tjock ful och jag förstår att många inte anser att jag är tjock (och att många säger att jag är kurvig när de tänker tjock) eftersom min kroppsform kallas timglas men jag tycker att det räcker nu. Räcker det inte att säga vacker utan man måste liksom förklara?

Det absolut värsta för mig förra gången jag gick ner i vikt var allas kommentarer om att jag blivit så snygg. Jag hade haft svår lunginflammation och formligen rasade och fick sen ätstörning av  allas jävla kommentarer. Det var alltifrån butikspersonal till släkt som kände sig nödgade att berätta om hur smal jag blivit. Jag skrev lite dagbok under tiden och fick höra det minst 25 gånger under 3 månader, helt seriöst! Jag var för övrigt aldrig smal, jag fick väldigt smal midja men räknades fortfarande som överviktig.

Man behöver inte tycka att tjocka människor är snygga, det har inte med saken att göra, alls. Man behöver inte tända på tjocka eller tycka att det är bra vara tjock men vad alla borde öva på är att tänka innan man talar. Även om man kommer på sig själv, skäms och glömmer bort så skadar det. Kanske inte en kommentar men den 25e.

Jag är helt för att man ska skämmas. Precis som jag bittert ångrar att jag kommenterade en kvinnas smalhet. Ånger är en mycket bra känsla. Det får en att reflektera och förändra sitt beteende.

Det gick 8 år innan jag lärde mig se mat som näring och inte något jag behövde tvinga i mig och jag rekommenderar alla som kan att börja simma, vattnet gjorde att jag började tycka om min kropp. Tycka att den är fin och stark.

