Min pappa håller på med 5:2-dieten. Han blev helt lyrisk när han förstod att han kunde fortsätta äta som vanligt så länge han fastade 2 dagar i veckan. Dieten funkar, äh ni vet väl vid det här laget.

Det jag stör mig på:

Han fortsätter äta onyttigt de andra dagarna.

Han är sjuk i övrigt vilket innebär att man enligt rekommendationerna inte ska följa den.

Den är testad under en relativt kort period och några långtgående effekter har ännu inte hunnit ses. Jag tänker närmast på saker som vad händer med hjärnan om man fortsätter med högt intag av mättat fett till exempel, något som talats mycket om vid lchf-dieten. Eller slutar kroppen påverkas av högt salt och sockerintag?

Alla värden i kroppen förbättras sägs det men vad händer med psyket i förlängningen ? Hur ser risken att utveckla ätstörningar ut? Mår man automatiskt bra för att kroppen mår bra? Hur påverkas en depression av den här dieten? Förbättras eller försämras den?

Vidare skulle jag gärna vilja veta hur föräldrar gör, vad säger de till sina barn (gör inte som jag gör,gör som jag säger?).

Menar inte att komma med pekpinnar här men blir sjukt provocerad av detta ”ät vad du vill – gå ner i vikt!”-tjatet. Jag ser den som ett perfekt sätt att utveckla ätstörningar på. Jag vet hur jag som före detta ätstörd skulle göra det, jag skulle sakta men säkert minska på matdagarna. Jag vet många med mig som skulle göra detta. Detta är helt enkelt en kontrollerad ätstörning som passar män som ser anorexia som omanligt.

Om nån ”expert” svarar vill jag inte höra vad nån jävla kock som skrivit en bok om det säger utan en psykolog eller nån som forskar i  fysiologi.

Om nån annan svarar; Jag vill inte höra vad en som ”gått ner 20 kilo av den här dieten och är mycket piggare” säger för då har ni fattat noll av min text. 

Försöker inte kränka nån här, bara ifrågasätta varför inställningen ”allt med måtta”  blivit så omodern. Alltså, jag fattar ju egentligen, får man fortsätta äta onyttigt men ha ”rätt” att göra det, det har ju visat dig vad braaaaa detta är så ligger man liksom i lä.

Väntar med spänning på kräks 3 dagar i veckan-dieten, hetsät  resten.

