Jag syr en del. Tycker det är askul. Många säger till mig att de inte kan eller vågar. Nä nä.

Därför vill jag härmed inspirera och lägga fram en strategi för hur man kan börja. Jag vet inte hur man syr proffsigt. Tycker min lust försvinner när jag försöker för mycket. Jag går inte efter centimetrar. Jag vet mina gränser men de är väldigt få. Oftast har jag en bild i huvudet av hur jag vill att det ska se ut men inte helt klar.

First and foremost:

Låt inte bilden av den perfekta klänningen ska se ut hindra dig från att prova lite!

Ok? Ok! Ibland gråter man för att det blir fult eller man råkat lägga aviga sidan utåt och får repa upp för hundrade gången så är det. Obstacles. Då snusar jag lite, kollar på Modern family eller Gavin & Stacey och väntar tills jag får lust igen. Man kan också äta choklad.

I början var jag osäker och då ägnade jag mig enbart åt mitt nya begrepp, nämligen gerillasömnad. Du hittar ett plagg, du gillar mönstret men den men du vågar liksom inte köpa dyrt tyg på rulle ännu och gå efter nåt mönster från tygaffär. Säger bara; Gör det inte! Vänta med sånt tills du blivit säkrare. Och jag vet hur klyschigt det är men fake it til you make it är världens bästa råd.

Börja med överkropp! Alltid lättare att testa med toppar/t-shirts de behöver nämligen inte skräddas så mycket. Börja med att köpa en topp på second hand alternativt leta fram nån tisha du har. Går det att göra om den på något sätt? Vill du ha en ny ringning så klipp lite. Att ändra ringningen är bra att testa.  Välj en i trikå (stretch) förresten. Trikåplagg töjer ju sig som bekant vilket gör att det inte är lika viktigt att alla sömmar är exakta. Sy in lite. Har du några band eller nåt? Sy på en rosett eller vad faan. Om du har nitar kan du väl sätta fast dem i nåt mönster? Nå, men orkar jag inte tala om för er.

Har du ett favoritplagg som är trasigt och omöjligt att laga? Sprätta upp det nu. Helt plötsligt har du ett perfekt mönster.

Känn på din kropp! Lär känna den! (Mät inte om sånt är jobbigt.) Vad vill du visa, vad vill du dölja? Inget(!) är off limits men människor har en tendens att vilja framhäva olika delar av sin kropp.

Jag handlar nästan bara från Tygladan i vänersborg. Där känner jag att priserna är tillräckligt låga för att jag ska våga. De har inte världens största sortiment men typ allt annat väger upp, trevlig personal och många många tyger. På pinterest kan man inspireras så jävla mycket. Man kan hitta exakt allt. Kolla där.

*Jag glömde en grej, väldigt pinsamt eftersom hela tanken var att jag skulle TIPSA om grejer. Lina. Som är a handy piece of candy. Kolla hennes blogg för hon är en av de mest fantastiska människorna jag vet.

Och tänk på att oanvänd symaskin är en skymf mot gud eller nåt.

Disclaimer; VARFÖR I HELVETE HAR NÅN KOMMIT PÅ DET EMINENTA UTTRYCKET INNAN MIG?! Ja ja, tänk att jag tog uttrycket till sverige.

