Igår var jag inne på twettö och kollade runt. Märkte där att beef började ta form (eskalerade till fånigheter) mellan Niklas Svensson, politisk reporter på expressen (sigh) och WISTI. Det hela startade med detta:

Screenshot_2013-09-22-11-34-33-1

Och med detta befäste Niklas Svensson ytterligare inställningen att handikappade är en annan sorts människor. Han ser en jävla film, ursäkta, med SKÅDESPELARE som AGERAR, han känner inte dessa människor i verkligheten som till på köpet förväntades göra filmen of the kindness of their hearts, de fick nämligen en bråkdel i lön i jämförelse med de ”riktiga” skådespelarna, något som Uppdrag Granskning belyste och han tycker sig se att världen skulle vara en bättre plats om de handikappade fick styra.

(Observera att om han verkligen inte menar såhär så kan han komma med en disclaimer men jag tror varken på disclaimer eller intelligens från Svensson.)

Han befäster fördomarna som än idag existerar, att de är tacksamma, snälla och trogna, något som till och med syns bland människor som besvarar hans tweet och säger sig arbeta inom omsorgen. Så jävla sorgligt. Likadant skildras de i övrig media. Som förvuxna barn med en inneboende godhet.

Not only gör han såhär, han lägger också ut 3 instagramfoton där han varnar för WISTI med texter som ”följer ni den här, fundera ett varv till”, ”ibland går det bara inte, då säger jag hejdå”, Det finns naturligtvis många skäl att lämna svenska kyrkan, här har ni ett”. (WISTI är universitetspräst.)

Ibland går inte vadå? Att argumentera? Att resonera?

Han blockerar honom och i princip alla som retweetar och kommenterar detta.

Jag blir galen. Denna exotisering av handikappade som Svensson ger uttryck för, att göra dem till ”de där som är så fina och bra”. LET ME TELL YOU; De är som ”vi”. Vi är som ”dem”. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att inse. Dessa människor är precis som vilken människa som helst och hade Svensson arbetat på ett gruppboende önskar jag att han insett detta. Världen blir inte bättre förrän alla skärper oss vilket inte kommer hända.

3 bedrövade instagramfoton om ”fy vad jobbig en person är som ifrågasatt mig”. Inga hot, inget hat. Den där offerkoftan passar som hand i handske idag va. Det betyder inte att jag anser att man måste bemöta allt hela tiden men är man politisk reporter och uttalar sig såhär huvudlöst anser åtminstone jag att en förklaring eller åtminstone ett förtydligande är på sin plats.

