Polisen har påkommits registrera 4029 romer i sverige. Det handlar om att kartlägga kriminellas relationer påstår de och är inte olagligt säger polisen och det är dessutom inget register utan en fil. Potato potato tomato tomato. Jag har då ett antal frågor:

Varför är ”filen” döpt till kringresande? Borde inte alla människor i sverige som har en relation till exempelvis tungt kriminella finnas i ett jättelikt ”filsystem”? Är det namnet på filen som avgör snarare än innehållet? Jag menar, att de döpt den till kringresande, är det liksom mildare och räknar de då med att komma undan anklagelser om etnisk diskriminering.

Jag skiter faktiskt totalt i vad man väljer att kalla den. Nästan 1/4 i registret är barn, vissa registrerades redan som spädbarn. Det är både olagligt enligt svensk och internationell rätt.

Sen gick de såklart ut med att det var en enskild medarbetare (om de är smarta så kastar de skit på en redan avliden).

Sen har jag en annan undran. Varför ska Ullenhag intervjuas om detta hele tiden?! Ask är ju justitieminister. De flesta romer har bott i sverige väldigt länge, upp emot 500 år (!) och då är det inte riktigt en integrationsfråga om man inte köper sds grej att du måste äta falukorv minst 3 gånger i månaden och använda ”svenska” kläder och tror att integration är att totalt assimileras längre.

Sen visade det sig att malmöpolisen registrerar undomar med vänsteråsikter som ej är misstänkta för brott. En polis anmälde detta då registreringen av romer kom i ljuset. Bättre sent än aldrig antar jag.

Och; Miss Skinny, en webshop som enligt uppgift enbart skulle sälja kläder i size zero som det tjatats mycket om. Jag var misstänksam eftersom man inte såg så mycket mode i reklamen men förstod inte att det var en pr-kupp, en ätstörningsförening låg bakom. Jag har faktiskt sjukt svårt för detta. Uppmärksamma gärna ätstörningar. Visst. Men…

Först och främst; Ja, jag tycker ätstörningar är skit. Jag tycker det är illa att mat är så ångestfyllt och ätstörningsföreningar gör säkert a hell of a job. Men formatet?! Varför stigmatisera en specifik storlek, hur trevligt blir det för en mycket smal människa som ej är sjuk och kanske gladde sig åt en speciell affär och fick en spark i magen och tillsagd att hen än en gång är fel? Och viktigast; Jag tror dessutom att det väcker sjukt mycket obehagliga känslor, kanske rent av än mer kroppshat i en redan ätstörd. Det blir helt kontraproduktivt och drabbar de redan hårt ansatta. Fuck you.

