Det har kommit fram att en rektor uttalat sig ”illa” om elever på sin fina skola. Andra har nekat trots plats. Man vill inte ha några drägg, adhd-barn eller invandrare ungefär. Men sluta säg att ni är förvånade över detta ”avslöjande”. Man kan prata så mycket man vill om hur lugnt det är på de små gymnasieskolorna, hur sedda eleverna blir men kom inte och säg att ett företag har allas bästa i åtanke. Lönsamhet, det är faan det som är grejen! Klart man hellre är generösare med betygen om man vill locka elever. Klart man försöker sålla och hitta de elever som ska ta minst resurser i anspråk. Att vi betalar skolpeng för att nån lycklig idiot ska få ut en jättevinst som hen sitter och skryter om med sin förmögenhet utomlands gör mig arg.

Jag antar att vi lägger till denna lilla klausul permanent since människor har svårt att tänka tredimensionellt: När jag säger friskolor menar jag inte alla friskolor som någonsin funnits. Jag skiter även fullständigt i hur bra din friskola är. Jag talar om att företag är företag och kommer alltid vara beroende av vinst. Att det tar sig bra och (mycket) mindre bra uttryck är liksom inte konstigt.

Har sytt färdigt en klänning till halloweeeeeeen nu. Än så länge har jag allt under fullständig kontroll. Jag kommer antagligen börja panika imorgon. Då får jag tillgång till lokalen och kan se hur den ser ut. Detta rum ser inte bra ut. Det är nån sorts pågående tyllmassaker. Paljetter överallt. Nästa år ska jag faan vara Leif G W. Kan bara låna en väst och några kläder av pappa plus se till att vara gravid eller ha en kudde. Har övat på min G W-imitation också. Hinner finslipas bra tills nästa år.

 

