Såg landet runt förut. Lite halvmysigt ibland. Idag handlade det bland annat om en friskis-disco för barn, under nåt sånt där flåshurtigt budskap. Jag tycker det är roligt att barn kan få prova på olika typer av aktiviteter, särskilt som att barnidrott är rätt dyrt för en del. Ehwell. Det oerhört trista var att det inleddes såhär av initiativtagaren(?): ”Vi sitter allt mer i vårt samhålle idag. Man måste röra lite på sig för att orka sitta ner.” Jaha? Fint, verkligen (är ej ironisk), men barnen som intervjuades sa ”bra för man får motion”, ”jag har tränat fotboll och ska kanske prova hockey också för jag måste göra något säger mamma”, ”det är viktigt att röra på sig”. Vid ett tillfälle sa ett av barnen att det var kul. Behöver 7-åringar ha ingångsläget ”det är viktigt med motion” eller behöver de snarare höra att det är kul att röra på sig? Att det roliga är det primära här? Ganska självklart för mig vilket.  Jag vill absolut inte påstå att detta är nåon hetsning eller i alla fall inte avsiktligen men jag anser faan att vuxna får skärpa sig och tänka sig för. Det ligger alltid någon sorts förmaning i motionsprat. Fatta vilken vinst man skulle göra om man lät barn prova en massa typer av aktiviteter förutsättningslöst. Hade varit fint.

Förresten! De har gjort om på butlers. Ser helt vidrigt ut. Det har blivit en ”mexicansk bar”. Jag tror det gick till såhär: De renoverade efter vattenläckan. När de skrapat bort väggarna intill betongen tänker de ”men om man bara skulle sätta kakel lite random och rustika lampor och cheaplooking pappdekorationer i mexicanska flaggans färger så skulle vi kunna ha en temabar, dessutom blir det asbilligt!” Nu fanns det ingen naturlig utgång till rökrummet , man var tvungen att krångla sig emellan en massa, märkligt utplacerade bord. Inga möbler på uteplatsen där heller. ”När du inte trodde det kunde bli sämre…”, ni fattar. I see konkurs.

Har fortfarande inte kommit på vem killen är. Vad i helvete?! Inte nån jag messat med i alla fall. Sak jag önskar att jag gjort: Gått och f r å g a t. Ska tänka på detta i fortsättningen.

