Så fort man läser om tiggandet i sverige så läser man även om de påstådda anledningarna till tiggandet. Det att det handlar om organiserat tiggeri med människor som antingen är oskyldiga offer, antingen ondsinta människor som vill ta ens barn som slavar. Jag har hört allt. De sitter på marken, ofta utanför affärerna. Jag tror helt ärligt att det är dels därför folk stör sig mer på dem än på, säg de som ber matkassen om hjälp.

På matkassen kan du välja själv när du vill se dem, du kan välja att titta bort och det finns en bekväm mellanhand vilket ger det en ”seriös” känsla. Jag tycker det på ett sätt fullständigt vidrigt. Detta att man kan välja när och var man tar del av fattigdomen. Man vill inte se utländska människor tigga och man vill absolut inte se dem när man bränner pengar inför jul. Trots att plånboken är närmare till hands. Då hittar man istället på sjukt märkliga historier om varför de är här, något som skulle skapa en skuld hos tiggarna, något som tyder på att de har förtjänat sin fattigdom.

”De behöver väl pengar till droger!”

”Nä, man ska inte ge dem några pengar, då kommer deras släktingar också hit!”

”Försvinn! Försvinn!”

”De kan väl få bidrag som alla andra nuförtiden!”

”Det är bara organiserade ligor som suger ut oss på pengar!”

Vet ni vad jag tror? Jag tror att ni är så förbannat rädda att bli lurade att ni väljer att hitta på de mest idiotiska förklaringar, allt för att slippa se dem när ni lägger ut mängder av pengar på julklappar, blood diamonds egentligen. I varje svensk bor ett litet rasistiskt as, det kanske inte tar så stor plats men när en romsk tiggare sitter i alldeles för lite kläder och skramlar med en pappmugg kommer det minsann fram. Och jag undrar verkligen vad man vinner genom att inte lägga nån krona i en mugg, vad exakt är vinsten?

Jag är inte en så jävla god människa. Jag har impure thoughts om allt möjligt och jag går inte och njuter när jag lägger i de pengar jag kan avvara, det handlar faan om medmänsklighet. För trots att man tycker att man hjälper andra så kan man lägga några eller någon krona. Nu låter jag som en modde men alla som har en inkomst de kan leva på borde göra det. Alla. Och nej, jag tror inte att tiggandet är lösningen på något annat än att få ihop tillräckligt med pengar för att få mat för dagen men det kan man faktiskt hjälpa till med.

För övrigt menar jag inte att vi alla är rakt igenom onda, när jag var hemma hos en kvinna genom matkassen hade hon fått tacka nej till 10 personer för att hon redan fått så mycket. Det tyckte jag var helt fantastiskt! Folk vill hjälpa. Men bara genom en förmedling och trots det verkar den vanligaste frågan vara att ”är det inte så att om de inte är fattiga för att de supit upp sina pengar?”. Man vill hjälpa genom att packa upp varor hos en fattig fyrabarnsmamma som under ett ok av tacksamhet ska vara oerhört glad att hon fått hjälp av en välgörare. Inte betala några ören mer i skatt och lobba för att ingen ska behöva hamna i fas 3 och jobba heltid för existensminimum.

Tack och hej!

