”Alla” tycker ju jämt att jag är så negativ men egentligen är jag superpositiv för jag blir alltid lika arg och besviken när folk bevisar sin idioti. Jag är med i en grupp på facebook. Där delades en artikel från sydsvenskan, den handlar om en ”invandrad” man som gjort upp med sin kvinnosyn typ, han hade nu läst genus. Näe, inte så enkelt men jag tyckte att artikeln var enkelspårig och ja, märklig. Rubriken: ”Ny mansbild vände världen upp och ner” och så bild (nr 2) på 2 män som sitter i en soffa och ler och en kvinna vid spisen i bakgrunden. Kvinna vid spisen i bakgrunden, är det vecko-revyn 1939 eller, you say? Ja man kan tro det i alla fall.Varför tycker jag att den var rasistisk? För att det låter som att han är en av få som omvänts från the dark side.  Jag förnekar inte att det finns kvinnoförtryckande regimer nånstans men när man lyfter fram en individ såhär och gör det till en stor grej att han läst genus. Är det en stor grej?

När jag påpekade att jag tyckte artikeln var problematisk och rasistisk blev jag mött av idel oförstånd. ”Det är väl bra att han ändrat sig, tycker du inte?” (Det tycker jag, alltid bra, men HALLÅ?!) Den frågan fick jag 3 gånger av samma person. Personen hade bestämt sig för att medvetet missförstå min kritik och ett flertal hängde på. Jag fick höra att (sanning!!!):

  • Jag var ”ung arg universitetsstuderande kvinna”.
  • Jag skulle ”chilla och ta en kopp te”.
  • En person ”har hållt på med detta i närmare 40 år!” och visste bättre än mig(…) (Oklart vad, personen förklarade inte närmare vad hen gjort eller i vilket ämne hen varit aktiv.)
  • Jag hade ”taggarna utåt”.
  • Jag” övertolkade”.
  • Perspektivet inte behövdes: ”Är detta en rasistgrupp? Nej! Då behöver vi inte heller det perspektivet!”

Alltså jag veeeeet att man inte kan lita på nån. Jag tänkte mycket naivt, att vi i en politisk grupp, där många kan konsten att problematisera och se strukturer, kunde föra en diskussion kring artikeln och inte helt okritiskt hylla den. Istället möttes jag av nedlåtande attityd och härskartekniker deluxe. Complete shitstorm. Alltså, extremt fult beteende. Jag räknar aldrig med att alla ska hålla med mig men jag trodde, på riktigt att detta var en grupp där man kunde ifrågasätta saker och personen som delat inlägget kommenterade fördomsfullt och gav intryck att det var vanligt. Hen hade sen mage att påstå att hen inte sagt det. Lustigt eftersom alla kunde läsa kommentaren. De delar okritiskt en artikel. De reproducerar en bild av män från mellanöstern som utan en tanke på att många flytt på grund av sina politiska åsikter och att de i sitt hemland kämpade för lika rättigheter för män och kvinnor. Mitt ex pappa har en krossad knäskål på grund av det. För att nämna ett exempel. Jag slutade läsa efter ett tag eftersom jag verkligen inte kunde vara tydligare än jag redan var. De får gömma sin rasism bakom feminism nu då, jag vill inte vara med. Ba, tack så jävla mycket världen för ännu ett bevis på människors ofattbara idioti och ignorans, hatarrrr.

