Vi kan konstatera några saker efter kryssningen:

Jag har underskattat män i min egen ålder, de är mer respektfulla än äldre generationer. Inte för att det är bra och jämställt nu på något sätt men gud. vad. jag. aldrig. vill. prata. med. gubbar.

Vi hamnade på PRO-kryssning, inget som avslöjades innan tyvärr.

Skärgården är himla fin! Blev fruktansvärt avundsjuk på de som bor på egen ö i fint hus.

Gubbar är jävligt äckliga, feel free att bli kränkta nu men detta var vidrigt.

MÅNGA (helt otroligt men MÅNGA) som: Slickade sig om munnen, ville att vi skulle följa med till deras hytter, tafsade, kom med sexistiska kommentarer och skämt, berättade vad de ville göra med oss och våra kroppar et cetera et cetera. Detta respektlösa beteende gjorde mig så förbannad och ser jag nånsin den värsta gubben igen* från bussen kommer jag att slå honom sönder och samman.

Det var en som drog igång de andra som antagligen föll för nån typ av grupptryck. Hur patetiskt är det inte när man är 55+? Jag skämdes och föraktade dem.

Jag mailade MK bussresor:

”Hej!

Jag åkte med er kryssningsbuss från trollhättan till stockholm (och vidare på Cinderella) och upplevde stor otrygghet. Jag och min vän var nästan de enda i vår ålder vilket var helt ok men vi kände oss extremt utsatta. Det dracks (mycket!) starksprit på vägen dit och tillbaka och männen kommenterade våra kroppar, tafsade och kom med diverse sexistiska kommentarer hela bussresan. Busschauffören kör ju bussen, sitter i fram och hör inte så bra vad som händer. Männen satt i bak och vi i främre delen men ropade och skrek under en stor del av resan. Jag var jätterädd att de skulle gå ännu längre och att jag, på riktigt skulle bli ännu argare och ta till våld vilket naturligtvis inte är trevligt för någon av de inblandade.

Detta påverkar ju naturligtvis våra framtida planer på att resa med er, vi vet faktiskt inte om vi vågar. Jag undrar därför; Vad har ni för säkerhetskrav och hur hanterar ni såna här händelser? Vad är er handlingsplan gällande sexuella trakasserier och andra typer av våldssituationer? Det kan ju omöjligt vara så att chauffören ska hålla koll på vad som händer i hela bussen under hela resan. Rekommenderas det att passagerarna ringer polisen vid såna här typer av brott och hur hanteras det med tanke på tabellen som skall följas?

Detta mail publiceras även på min blogg och jag och mina läsare ser fram emot ert svar då många upprörts och reagerat starkt på händelsen.

Vänligen

Klara”

Ja, som sagt är jag mycket tveksam till att åka igen och innan jag får se eventuella åtgärder rekommenderar jag ingen att åka med detta bolag.

 

 

