Mäns avfärdande av mina skönhetsrutiner och mitt sminkande. Jag gillar smink. Jag älskar att jag kan förändra mitt utseende till oigenkännlighet om jag vill. Jag gillar mitt utseende, min mun och näsa och haka och ögon. Jag gillar att förstärka drag. Jag gillar att dölja mina eksem i ansiktet. Smink är ett intresse. Jag vill inte kalla det skönhet för skönhet är något annat för mig. I hela mitt sminkande liv har män förlöjligat och förminskat mitt intresse. Förklarat vad jag borde göra istället, vad som skulle göra mig finare. Vad som är naturligt och onaturligt. Vad för tjejer som har rött läppstift. Vilka killar som gillar såna tjejer. Att jag borde måla läpparna i ljusa toner för annars ser man att de är stora kuksugarläppar och det ser inte bra ut. Vilka som tjänar på mitt intresse och vilka onödiga utgifter, för vadå, ditt utseende?! Ifrågasatt mina redskap. VAD ÄR DETTA? ”Detta ser…avanceeeerat ut…” Med ett sånt där hånfullt leende naturligtvis. Och jag tänker på alla gånger jag velat säga att jag skiter i vad du tycker om mitt utseende för det är inte dig det handlar om. Och jag tänker på alla gånger jag funderat på hur jag borde sminka mig för att passa in. Och jag tänker på alla gånger jag velat bättra på sminket men inte vågat för att killen man sitter med skulle himla med ögonen och säga nåt om utseendefixeringen och du hjälper till att upprätthålla patriarkatet. Vet du att det är LÖSS i rött läppstift?!  Och jag tänker på så så så vacker utan spackel. Denna naturlighetshets alltså. Dessa åsikter som jag klarar mig utmärkt utan. Jag blir så deprimert! Nä, det blir jag inte men det slutar alltid med samma scenario; Att jag sitter där med illa dolt förakt och lyssnar på nån douchig snubbes åsikter om smink och utseende på nån jävla fest. Det tar faan aldrig slut. Jag går i patriarkatets bojor och är osysterlig och fåfäng och kokett och utseendefixerad och fånig och sexig och har de perfekta kuksugarläpparna och är antifeministisk och kapitalist och onaturlig och utklädd och hora och urkvinnlig och 50-tal och clown. I couldn’t care less. Jag ska gå och köpa ännu ett orangerött läppstift. This hot clown has left the building, tyvärr, jag hör inte vad du säger.

 

