Har jag skrivit om 10 questions every intelligent christian must answer? Försöker leta men hittar inget i alla fall. Jag skriver väl (igen?) nu då. Jag blir vansinnig när jag ser den här videon. Varför? Det är en video som inte är tänkt att verkligen bemöta kristna utan istället att få ryggdunkningar från meningsfränder genom att generalisera och visa upp en stereotyp av kristna. Det är en video som är tänkt att försöka få människor att skämmas för sin tro genom att bunta ihop dem och bortser från de extremt många olika inriktningarna som finns inom kristendom.

Filmen tar alltså upp tio frågeställningar alla ”intelligenta” kristna måste svara på. Som sagt. Redan här exkluderar han alla andra intelligenta genom att säga ”du har collegeutbildning eller högre och har utbildats i att tänka logiskt och rationellt om vår värld”. Ni vet, att tänka logiskt och rationellt, det är bara något man lär sig på en högre utbildningsnivå. Säger en hel del om hans kunskaper om människans psyke.

Han tar upp intressanta frågeställningar som why won’t god heal amputees, why do people starve och så vidare, alltså, det ÄR viktiga frågor. Man måste ifrågasätta för att förstå och yadayadayada. Problemet är att han inte vet om/inser att detta är existentiella frågor man faktiskt diskuterar i många kyrkor. Det är inte så att man sitter och pratar om hur bra gud är. Men frågor som ”How can we explain the fact that god has never appered to you?” är helt meningslösa eftersom gissningsvis 10% kommer säga att Jesus har visat sig för dem! Det är bara det att killen inte tror dem. (Alltså, jag säger inte att jesus har visat sig för dem. Jag säger bara att han räknar med att hans tro har tolkningsföreträde, precis som alla andra douchiga killar i världen tror.)

Observera. Jag tror inte själv på gud. Jag ser det som märkligt att hävda att jorden bara är 6000 år gammal eller att man ska stena icketroende. Jag tycker att det är ganska ointressant att ta med gud i beräkningen när man forskar om livets uppkomst, det är enligt mig inte relevant. Men. Det tror inte alla kristna heller! Att dumförklara människor är enbart kontraproduktivt för hans syfte. (Om han har något…)

Såna här ”intelligenta” människor får mig att slå bakut. De missar den rörande ironin i att de skapar en egen religion där även de väljer att dumförklara icke rättrogna.